تبلیغات
انجمن موسیقی شناسی کلاسیک غرب - تعریف رنسانس(fr/ renaissance)
انجمن موسیقی شناسی کلاسیک غرب

زندگی بدون موسیقی ، اشتباه است. نیچه

تعریف رنسانس(fr/ renaissance)

شنبه 9 اسفند 1393

؛

      نوزایی وحیات مجدد،اشاره به تحولاتی هنری وصنعتی اروپادراین دوره دارد،که موسیقی به سطح کمال خودرسیده.

دراین دوره تسلط کلیسا برموسیقی بسیار کاهش یافت.درنتیجه خارج شدن موسیقی ازکلیساموسیقیدانان موسیقی رابه داخل شهرکشانده ودرمراسمات مذهبی وازدواج ازآن بهره میبردند.

حرکت رنسانس درصده 15ازایتالیا آغازوکم کم درسراسراروپاگسترش یافت،درواقع ایتالیا پایتخت موسیقی دردوره رنسانس بود.

دراوایل دوره رنسانس موسیقی کروآوازی تحت تأثیرقرون وسطی پررنگ ترشدواغلب بدون سازبود.

      ویژگیهای موسیقی دوره رنسانس؛

1)پیدایش وزن درآهنگهاوآوازها

2)کاربردریتم درآثار(دراین دوره ریتم جریانی همواروآرام داشت)

3)قواعدکنترپوآن(قواعدی که درآن دوره به صورت مفیدومختصربرای ملودی سازی وایجادملودی درآثاربکارگرفته میشد)(درقرن16مطبوعیت صداهاوفواصل موسیقی به اوج خودرسید)

4)پیدایش هارمونی صرفاًهمخوانی دراجراهای کروآوازی(هارمونی علمی است که بااصول وقواعدفضاسازی باآکوردهاوآرپژهای مطبوع وهمخوانی دراجراهای کروآوازی،برای ملودیهای یک اثروموسیقی کنترپوآنتیک،ساخته میشود)

5)اختراع پنج خط حامل+ نتهای سفیدوسیاه

(دراینجابدنیست پیدایش نت وخطوط حامل رابدانیم:دراوایل قرون وسطی پاپ گریگوراول،اولین کسی بودکه موسیقی آوازی رابه صورت مکتوب درآوردالبته تاحدودی هم میتوان گفت آنرامینوشت.

دراوایل قرن 11نتهای مربع شکل رایج بود وبرروی یک ودوخط نوشته میشد،که اغلب کاربردآوازی داشت.

پس ازآن گوئیدودارتسوguido d arezzo خط دیگری به آن افزودوکلیدهای سُل،فا،دورااختراع کرد.

درقرن14نتهای سیاه وقرمز معمول بود.دررنسانس نتهای سفیدوسیاه که اساس نت نویسی امروزی است،اختراع شد.درپایان قرن 16پنج خط حامل بوجودآمد)

      موسیقی مذهبی دوره رنسانس؛

موسیقی مذهبی دوره رنسانس اغلب الهام گرفته ازموسیقی قرون وسطی ومراسمات مذهبی آن دوره بود.موسیقی مذهبی دراین دوره ازدوسبک متفاوت پیروی میکرد:

1)مَس:اثری است آوازی وکرال.ازپنج بخش(کیریه،گلوریا،کردو،سانکتوس،آگنوسدی)تشکیل شده

2)موتت:اثری ایست پلی فونیک وکرال

      موسیقی غیرمذهبی دوره رنسانس؛

مردم باالهام ازطبیعت موسیقی برای تکخوانهاوباهمراهی یک یاچندسازمیساختند

مادریگال:اثری است برای چندین تکخوان مبتنی براشعارشاعرانه وعاشقانه درموسیقی غیرمذهبی این دوره

باله:ساده ترازمادریگال بود.آوازی همراه بارقص بودکه بافتی هموفونیک داشت

 

 

 نویسنده : مهدی احمدزاده


foot pain
شنبه 18 شهریور 1396 04:03 ب.ظ
Its such as you read my mind! You seem to know a lot about this, like you wrote the guide in it or something.
I think that you can do with a few % to force the message house a bit, however other than that, that is magnificent blog.
A fantastic read. I will certainly be back.
Why is my Achilles tendon burning?
جمعه 17 شهریور 1396 06:39 ق.ظ
Hello, I want to subscribe for this weblog to obtain latest updates, thus where can i do it please assist.
cheriekrabill.weebly.com
سه شنبه 17 مرداد 1396 09:41 ق.ظ
Hi, Neat post. There is an issue together with your website in web explorer, could test this?
IE nonetheless is the market leader and a big component to other
people will pass over your fantastic writing because of this problem.
dampinjury4303.jimdo.com
جمعه 6 مرداد 1396 09:24 ب.ظ
Excellent post. I used to be checking continuously this weblog and I am inspired!
Extremely helpful info specifically the final part :) I deal with such info a lot.
I used to be looking for this particular info for a very lengthy time.
Thank you and good luck.
BHW
جمعه 1 اردیبهشت 1396 04:02 ب.ظ
Nice post. I was checking continuously this blog
and I am impressed! Extremely helpful information specifically the last part :) I
care for such info much. I was looking for this particular
information for a long time. Thank you and good luck.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


فهرست وبلاگ

آرشیو

نویسندگان

نظرسنجی

    حضور در کدامیک از دوره های زیر برای شما اولویت دارد ؟





آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

جستجو

آخرین پستها

اَبر برچسبها